Forsinkelser på reisen – dine rettigheter

Forsinkelser på reisen – dine rettigheter
02/09/2019 Ingen kommentar Forbruker, Reise Solveig Langmoen Kalbakk

Du har stablet deg inn på flyplassen med kofferter og medreisende. Informasjonen på oppslagstavlen viser at flyet ditt er forsinket. Hva gjør du?

Svaret er ikke helt enkelt og greit. Det finnes nemlig mange “dersom”, “hvis”, “såfremt” og “i fall”. Vi tar deg gjennom de viktigste.

Du har krav på mat (forpleining)når:
– du skal fly i inntil 1500 km, og flyet er to timer forsinket
– og selvfølgelig ved lengre reiser, både innen EØS og resten av verden

Refusjon av billett når:
– forsinkelsen er på mer enn fem timer. Da skal flyselskapet dekke kostnader for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele, hvis du ikke får til det reisen var til for.
– Du kan også få dekket tilbakereisen til utgangspunktet når hele reisen går i vasken som følge av forsinkelser.

Standard kompensasjon
Denne kompensasjonen er standard, og du har krav på den uansett om du ikke har lidd økonomisk tap også
Satsene går fra 250 til 600 euro, avhengig av reisens lengde.
Får du tilbud om en annen flight til reisemålet, reduseres kompensasjonen med 50 prosent.

Du har ikke krav på kompensasjon hvis innstillingen av reisen skyldes ekstraordinære faktorer, som vær, streik eller andre uforutsette hendelser.

Du har heller ikke krav på kompensasjon hvis innstillingen ble varslet 14 dager før reisetidspunktet, eller du ble tilbudt en annen tilsvarende flight.

Her kan du klage til flyselskapet for ikke ankommet bagasje eller andre omstendigheter.

Har du bestilt reisen gjennom reisebyrå, sendes klagen dit.

Du kan også sende klage til Transportklagenemda. Dette gjelder alle transportmidler. Du kan lese masse mer om det i denne lenken.

Les mer om rettigheter ved flyreiser her.

Photo by Ross Parmly on Unsplash

Tags
Om forfatteren

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *